|
Anmeldelse:
Tryllebindende koncert med Lars Jansson
|
af Mathæus Bech og Jens
Rubin
Koncert
med Lars Jansson Trio: Lars Jansson: klaver, Thomas Fonnesbæk: bas,
Poul Svanberg: trommer
Koncertdato: 27. oktober 2011
Arrangør: Giant Steps (www.giantsteps.dk)
Spillested: Arne B, Svendborg |
|
Rammen var sat
for de tre musikere, der torsdag aften gæstede Arne B i Svendborg. Fra
start af indhyllede de publikum i et slør af jazz, der bragte smilet og
glæden frem i ansigterne, på hver eneste person, der var så heldig at
gæste aftenens koncert. Denne aften var på alle måder en fantastisk
aften i jazzens tegn, fyldt med spilleglæde og overskud fra scenen.
Samt et publikum, der var dybt taknemmelig for deres musikalske
præstation.
Spil
dansk dag på svensk
Selvom det var 'Spil dansk-dag', havde Giant Steps denne aften valgt at
besætte scenen med to-tredjedele svenskere. Det var på alle måder en
god beslutning, da Lars Jansson er en af de pianister, der har betydet
allermest for dansk jazz i nyere tid. Jansson får også meget støtte fra
det danske publikum, og han har vundet mange danske jazzpriser gennem
årene.
Jansson
åbnede aftenen med en flot klaverintro over den klassiske standard
'Lover Man' hvorefter bandet kom på, og fulgte ham gennem tykt og
tyndt. I intronummeret skulle hver af musikerne lige finde deres plads,
men så blev der ellers fyret op under jazzkedlen. Med en god blanding
af numre af alt lige fra rå jazz til smukke ballader, viste de hvorfor
at man snakker om Lars Jansson trioen som et fænomen i dansk jazz.
Utroligt
sammenspil
Et af aftenens nøgleord er sammenspil, fordi aftenens musikere er af
den type der lytter mere end de spiller, og når man ikke har andet end
klaver, bas og trommer er sammenspillet det der kan skelne en god
koncert fra en dårlig. Deres utrolige øre for hinanden var
stjerneklart, både i standarderne og i Janssons egne kompositioner.
Noget af det der har gjort Lars Jansson til det navn han er i dag, er
blandt andet hans utrolige sans for melodi og harmoni, som for alvor
står klart i hans egne sange. Specielt balladen 'Hilda Smiles' (som han
endda har vundet en pris for i Japan) er et pragt eksempel på Janssons
kæmpe talent for komposition. Dog ville vi ikke, havde stået i vejen
for flere af hans egne numre.
Det
var ikke bare deres sammenspil, der var helt i top, som enkeltmusikere
viste de sig også hver især værdige til deres ry. Med den ene djævelske
solo efter den anden, spillet med et snedigt smil på læben og et glimt
i øjet, fangede Thomas Fonnesbæk os medlyttere med sine hurtige
basfingre. Og som en virkelig dygtig trommeslager, formåede Paul
Svanberg at få os alle til at rocke med på beatet i de breakstykker,
han så at sige cementerede med flotte fills. Dog kunne Svanberg, som
faktisk er Lars Janssons søn, godt virke lidt indadvendt på scenen. Det
var synd, for hans spil var i særdeleshed til mere. Det skal også siges
at hvad Svanberg manglede i udstråling, vejede Jansson og Fonnesbæk
meget op for i deres indbyrdes leg. En leg som publikum heller ikke var
bange for at være med på. Der blev da også klappet flittigt efter
soloerne.
Kuku
Agami - En rapper i verdensklasse
Kuku trådte op på scenen og stillede sig ved siden af Makadem. Kuku
Agami var desværre ikke blevet udstyret med en mikrofon og måtte pænt
vente, til Makadem kunne undvære sin. Makadem trådte et skridt tilbage
og Kuku Agami greb mikrofonen. Ud af ham væltede rap i verdensklasse!
Kuku Agami fortryllede publikum med sin mørke blide stemme, og det var
en super god kontrast til Makadems sang. Dog fyldte Kuku Agamis rap
bestemt ikke nok! Samtidig kunne Makadem og Kuku Agami have ført deres
stemmer sammen til en duet eller jam og dermed tage publikum hele vejen
til stjernerne.
Sjældent
set menneskelighed
Lars Jansson interesserer sig ikke kun for musik. Billedkunst og vin er
blandt hans andre passioner som han indviede publikum i, i løbet af
aftenen. Han fortalte for eksempel om dengang han var hjemme hos en
stor spansk kunstner i hans hus i Barcelona, og om hvordan hans
yndlings vin var steget markant i pris over de sidste par år. Alt det
er med til at danne et billede af Lars Jansson, ikke blot som kunstner,
men også som et utroligt sympatisk og hjertevarmt menneske. I det hele
taget havde hele bandet en sjældent set menneskelighed, og en
spilleglæde som var fuldstændig utilsløret.
Selv
efter sidste tone blev det behagelige jazzslør som trioen så flot lagde
i starten af sættet, ikke løftet fordi man tog den dejlige stemning og
de vidunderlige toner med hjem i hjertet, som Lars Jansson så smukt og
også energifuldt havde spillet frem sammen med Thomas Fonnesbæk og Poul
Svanberg. Det var en særdeles vidunderlig jazzaften. Lad det ikke være
den sidste. |
|
|
|
|