 |
|
|
Piano:
Pianister er intuelle og vidende. De har studeret musikteori, harmonilære, komposition, og al den slags på universitetet.
De fleste lider af lavt selvværd og dermed følgende anfægtelser. De er som regal skaldede. De menes at burde have store hænder, men har det som regel ikke. De droppede ud af samfundet som teen-agere. Efter jobbet går de hjem og leger med tinsoldater.
Pianinster har et specielt had-kærlighedsforhold til sangere.
Dybest set er de en bande elefant-gebis-befamlere.
Hvis du prøver at tale med en pianist i pausen, nedlader han sig gerne. |
|
 |
|
|
 |
|
Bas:
Bassister er ikke specielt kløgtige. De bedste af dem lever med denne begrænsning ved at spille simple baslinier, og sjældent soli.
På gode dage vil en bassist hive hårdt i strengene og grynte som et dyr. Bassister er kraftigt bygget, med poter i stedet for hænder, og de står altid akavet foroverbøjet. Hvis du prøver at tale med en bassist i pausen, er det svært at være sikker på om han lytter. |
|
|
Trommer:
Trommeslagere er nogle ballademagere. Personlighedsmæssigt varierer de en del, men extreme er de uden undtagelse.
En trommeslager kan være den morsomste person på kloden, eller den mest psykotiske, eller mest ildelugtende.
Trommeslagere er kronisk utrygge på grund af alle de mange vitser om dem, hvilke har rod i den kendsgerning at de ikke er rigtige musikere. Pianister er specielt gode til at hyle trommeslagere ud af den. De fleste trmmeslagere er skruphysteriske; når de bliver ophidsede, spiller de højere. Hvis du absolut skal tale med en trommeslager i pausen, sørg for ikke at bevæge dig
hen mod ham bagfra. |
|
 |
|
|
 |
|
Sax:
Saxofonister tror de er de vigtigste personer på scenen. I konsekvens heraf er de temperamentsfulde og besiddende.
De kender alle Coltrane's og Bird's fraser, men har deres egen sound, en blanding af Coltrane og Bird.
De holder sig nogle gebommerligt lange soli, som kulminerer omtrent midt i, og så ikke stopper. De øver stille, men hørbart, mens andre folk prøver at spille. De er besatte. Saxofonister sover med deres instrumenter, glemmer at gå i brusebad, og er arrige.
Hvis du taler med en saxofonist i pausen, er du nødsaget til at høre på en masse bavl om hans rør. |
|
|
Trompet:
Trompetister er image-bevidste og har en højrøvet gang. De har som regel haft en spektakulær fodboldkarriere i deres ungdom.
De er gode til at nedlægge kvinder, på trods af de mærkelige slidmærker på læberne. Mange af dem synger; folk der ikke har forstand på det har det så med at sammenligne dem med enten Louis Armstrong eller Chet Baker, alt efter om de er sorte eller hvide.
Hvis du har held til at ankomme tidligt på aftenen, kan du nole gange overvære den specielle trompet-hetz.
Reglerne er: Spil så højt og så kraftigt som muligt. Vinderen er den der spiller højest og kraftigst.
Hvis du taler med en trompetist i pausen, vil han muligvis tilstå sin beundring for Maynard Ferguson, den højeste og kraftigst spillende af alle. |
|
 |
|
|
|
|
 |
|
Guitar:
Jazz-guitarister er aldrig særlig glade. Inderset inde ville de helst have været rock-stjerner, men toget er kørt, og de er gamle og fede.
Som kompensation er de langhårede, lurer på groupies, drikker som svin, og spiller for højt. Guitarister hader pianister fordi de kan spille ti toner på en gang, en guitaristerne kompenserer ved at spille så hurtigt som muligt. Jo fuldere en guitarist bliver, jo mere båler han op for forstærkeren (dette gælder også violinister). Så begynder trommeslageren at slå hårdere, og trompetisten finder sit Maynard Ferguson-repertoire frem. Pludselig bryder saxofonistens verdensbillede sammen, fordi han ikke længere er den mest
betydningsfulde spiller på scenen. Han pakker sammen, ødelægger sit bedste rør i skyndingen, og drøner ud af lokalet.
Pianisten kæmper mod et latteranfald. Hvis du taler med guitaristen i pausen, vil han stille dig underlige spørgsmål om din 14-årige søster. |
|
|
|
|
Vokal:
Vokalister er nogle af jazz-gudens sælsomste påfund. De er kun med for at undersøge hvor meget orkestret kan tage inden det bryder
sammen. De hører ikke til i jazz-verdenen, men kommer anstigende alligevel.
Et eksempel: En ung dame spille småroller i universitetets revy. En skønne dag er der en tonedøv skolebladsmører der i en anmeldelse
beskriver hende som "...jazzy" Voila! En stjerne er født! På rekordtid lærer hun "My Funny Valentine", "Summertime" og "Route 66"
Efter dette intensive træningsforløb, går hun i gang med en karriere som musikalsk terrorist. Musikere flygter fra scenerne når hun nærmer sig. Dem der er nødt til at blive tilbage får et slemt tilfælde af "the blues". Vokalisten vil prøve at forføre dig – med samt det øvrige publikum - ved at få øjenkontakt, bemærke din tilstedeværelse, endda tale til dig mellem numrene.
FALD IKKE I DENNE FÆLDE!! Kig væk, læg en tydelig distance. Ellers vil musikerne sky dig som pesten i pausen.
Og skulle du ligefrem være så dum at tale med en vokalist i pausen, vil hun præsentere dig for sin "manager". |
|
 |
|
|
|
|
 |
|
Basun:
Basunen er kendt for sin klagende, stemme-lignende klang. "Hør dog nu her", synes den at sige i det mandlige tenorleje, "hvorfor er der dog ingen der har lyst til at hyre mig til et job?" Basunister kan lide at spille hurtigt, fordi deres toner flyder ind i hinanden, og bliver derved utilgængelige for kritik. De fleste basunister har en fortid som trompetister, men har så på et tidspunkt besluttet at de gerne ville af med det skæmmende hak i læberne. Nu hader de trompetisterne, der på en eller anden måde er i stand til at score alle damerne på trods af vansiringen.
Basunister er som regel høje og tynde, med triste ansigtsudtryk. De spiser ikke meget. De er nødt til at være meget venlige, fordi ingen i virkeligheden har brug for basunister. Hvis du taler med en basunist ti pausen, vil han forsøge at slå dig for et job, sælge dig forsikringspolicer, eller tilbyde dig at slå din græsplæne. |
|
Find melodien!
Hver gang en melodi er til ende, er der en eller anden der er nødt til at finede på den følgende. Det er et hæderkronet gammelt princip, som uheldigvis er ukompatibelt med den måde, jazzorkestre fungerer på. Melodivalget er virkelig noget, der kan få jazzmusikere op på mærkerne. De elsker de melodier de er trygge ved, og de sveder koldsved ved tanken om truslen fra det ukendte. Men har man valgt en melodi, har man også afsløret sig: "Nå, så det er sådan du lyder, når du yder dit bedste. Hmmm..." Det er et bøvlet problem med totalt uforudsigelige konsekvenser. Nogle gange er der ingen der har lyst til at vælge, andre gange vi alle. De påfølgende uenigheder fører til klikedannelse, og under ekstreme forhold endda afstemninger.
Melodivalget er undertiden det mest underholdende ved hele seancen.
Eksempel 1:
Ingen har lyst til at vælge efter den foregående melodi. (Tavshed). Trompetist: "Hva' helvede nøler I efter, er der nogen der har tænkt sig at finde på en skide melodi?" (Tavshed) Trompetist: "Naj, det' sgu for meget det her, jeg er den der er skredet!" (drøner ud af lokalet, og glemmer i sit raseri at betale regningen).
Resten af orkestret, i kor: "YES!!!" (Orkestret tager en betragtelig pause, hvori der konumeres adskillige omgange på trompetistens regning).
Eksempel 2:
Alle vil bestemme en melodi, så der afholdes afstemning, og en melodi findes efterhånden.
Efter foregående melodi: Pianist og Guitarist i munden på hinanden: "Beautiful Love"/"Donna Lee". Gutarist til Pianist:
"Ja, det er osse bare fordi du skal hen og høvle dine åndssvage 10-toners akkorder af!!" Pianist til Guitarist:
"Ja, du vil jo bare hen og spille hurtigt som om fanden var i hæ.." Saxofonist: "Giant Steps!" (et meget forræderisk
Coltrane-nummer, som saxofonister altid øversig på) Guitarist og Pianist (i kor): "Værs'go og gå i gang, røvhul!!"
Trompetist: "Det' sgu da en død sild. "Night in Tunesia"!!" (et Dizzy Gillespie-nummer med masser af mulighed for at larme).
Saxofonisten: "Desværre, Maynard, den går ikke, jeg har ikk' fået mine ørepropper med!" (lang, pinlig pause. Alle vender
sig mod Trommeslageren: "Din tur, trommeslagter!" (Trommeslageren gør hvad han kan for at finde på den allermest komplicerede melodi overhovedet - et gammelt trommeslager-trick til at straffe de musikere med, som spiller rigtige toner. Så siger han:)
"Stablemates!" Trompetist: "REND mig, jeg er SKREDET!!" (drøner ud af døren. Bartenderen bagefter.
"Stablemates". Basunist: Hvem er det der glemte at slukke for CD'en?"
Alle disse trakasserier er ganske morsomme at overvære, de skaber en spændt atmosfære, der varer hele aftenen.
Erfarne publikummer kan more sig med at tegne flow-chart diagrammer for at kortlægge de skiftende alliancer.
Man kan også køre statistik på hvem der får lov at vælge flest melodier. Men under ingen omstændigheder bør du som
publikummer kaste dig ud i at holde med den en mod den anden, endsige råbe forslag til melodier. Tingene er komplicerede nok i forvejen. |
|
|
|
|
|
|
|